wtorek, 19 wrzesień 2017 17:14

Moja historia odwyku...

MOJA HISTORIA ODWYKU

Wstaję rano, zanim jeszcze wyjdę do pracy, szczotkując zęby oglądam „w przelocie” wiadomości i czekam na prognozę pogody. Przychodzę po południu, siadam na kanapie, włączam z automatu telewizor i zaczynam od newsów, co ciekawego wydarzyło się w ciągu dnia. Najpierw na jednym kanale, potem na kolejnych, aż mijają godziny. Wieczorem nowa seria programów i seriali na TVN (moje ulubione: „Kuchenne rewolucje”, „Top Model”, „Prawo Agaty” i przyznam się, że miałem nawet okres jak regularnie oglądałem „Na Wspólnej” oraz „Na dobre i na złe” na TVP2). A co w weekend po śniadaniu? Oczywiście, że „Dzień dobry TVN” i do południa czas na full wypełniony.
Brzmi znajomo? :) Uzależnienie od TV, czy Facebooka jest tym samym, co uzależnienie od alkoholu, czy kokainy. Jeśli po przebudzeniu pierwszą rzeczą, którą robisz jest sięgnięcie po butelkę wódki (czytaj telefon), kiedy w ciągu dnia kilka razy pijesz „czystą” (sprawdzasz przypomnienia na FB, co dzieje się u znajomych) i nie jesteś w stanie nie pić będąc nawet w toalecie (scrolując fotki na Instagramie), to nazwałbym rzeczy po imieniu - jesteś uzależniony. Okazuje się, że obecnie coraz częściej jesteśmy uzależnieni nie od słodyczy, czy alkoholu, ale od telewizji i mediów społecznościowych. Jak w przypadku Fejsa, powoli uczę się robić sobie weekendowe SPA i po prostu wyłączam go, tak w przypadku TV od 133 dni nie oglądam jej w ogóle. Jak to zrobiłem, przedstawię Ci poniżej.

SIŁA NAWYKU
Kiedy patrzę z perspektywy czasu, w jaki sposób zerwałem z oglądaniem telewizji, przypomina mi się książka „Siła nawyku”, autorstwa Charlesa Duhigga, który jak twierdzi, że „aby zerwać z nawykiem, wyrób sobie inny, który go wymaże”. Przekonuje, że jesteśmy w stanie przeprogramować nasz mózg tak, aby pozbyć się nawyków, które odbijają się negatywnie na naszym samopoczuciu oraz zdrowiu. Ale pod jednym warunkiem - jeśli dostarczymy mu nowy nawyk, który zastąpi stary.
Jeśli obserwujesz u siebie, że w określonych porach oglądasz telewizję, np. rano przed wyjściem do pracy, czy po powrocie do domu, albo wieczorem, zajmij się wówczas czymś innym, najlepiej tym co lubisz. W moim przypadku, nawyk oglądania telewizji zastąpiłem nawykiem czytania książek. Pisząc ten artykuł mija właśnie 133 dzień czytania książek bez przerwy (minimum 30 minut dziennie). Potrzebowałem przynajmniej 80 dni, aby wykształcić w sobie regularny nawyk czytania. Dzisiaj czytając, relaksuję się i nie pamiętam już kiedy ostatnio włączyłem telewizor, chyba żeby obejrzeć fajny film. Pamiętaj - zastąp nawyk nowym, nie usuniesz starego.

STATYSTYCZNY POLAK
Poziom czytelnictwa w Polsce nie jest powodem do dumy. Z ankiet przeprowadzonych na próbie 3 tys. osób wynika, że 63% respondentów w 2016 roku nie przeczytało ani jednej książki. Zaledwie co dziesiąty Polak sięgnął po więcej niż siedem pozycji. Ponadto 48% badanych stroni od druku w ogóle, a jedyne, po co sięgają, to program telewizyjny czy pojedyncze artykuły w tabloidach. Polacy nie lubią czytać i jeśli nie muszą, to tego nie robią wcale. Najczęściej czytamy romanse i kryminały. Wśród osób, które czytają książki, króluje Henryk Sienkiewicz, Adam Mickiewicz, Stephen King, J. K. Rowling, a także „50 twarzy Greya”, czy ostatnio zekranizowana „Dziewczyna z pociągu” (źródło: newseek.pl).

NAWYKI MILIONERÓW
88% ludzi bogatych poświęca co najmniej 30 minut dziennie na edukację lub czytanie. Większość z nich nie czyta dla przyjemności - robią to, żeby zdobywać wiedzę. Warren Buffett, kiedy rozpoczynał swoją karierę inwestora, czytał od 600 do 1000 stron dziennie. Nawet teraz, w wieku 86 lat, 80% dnia spędza na czytaniu. Mark Zuckerberg i Bill Gates czytają jedną książkę tygodniowo, a Oprah Winfrey ma obsesję na punkcie czytania.

CZAS NA CIEBIE
Gorąco zachęcam Cię do regularnego czytania książek. Z mózgiem jest jak z ćwiczeniami fizycznymi – im bardziej stymulujesz swój umysł, tym stajesz się mądrzejszy. Nie wszyscy czytelnicy są liderami, ale wszyscy liderzy są czytelnikami. Im więcej czytasz, tym lepszym czytelnikiem się stajesz. Im więcej się uczysz, tym łatwiej będzie Ci się uczyć.

Czytany 290 razy Ostatnio zmieniany piątek, 22 wrzesień 2017 22:06
Popularne artykuły

Dołącz do mnie na Facebooku

W czym Ci mogę pomóc ?

Trening Mentalny dla dzieci

Trening mentalny
dzieci

Odkryj i rozwijaj w pełni potencjał swojego dziecka.
Trening mentalny <br/>dla rodzica

Trening mentalny
rodzica

Uwierz w siebie i odważnie realizuj swoje cele.
Trening mentalny dla każdego

Trening mentalny dla każdego

Każdy dzień jest dobry na Twoją mentalną zmianę.

 

NEWSLETTER - Zapisz się, aby być na bieżąco z ofertą treningów mentalnych, książek z rozwoju osobistego oraz sporej dawki motywacji i inspiracji.
© 2018 FinansowaPasja.pl. All Rights Reserved. Designed By MoroStudio.eu