czwartek, 25 luty 2021 07:18

Sportowcu, poznaj i wykorzystaj u siebie 10 lekcji mentalnych od sił specjalnych SAS

Brytyjskie siły specjalne SAS to elitarna jednostka o niezrównanej reputacji, zrzeszająca żołnierzy wszechstronnych, wyszkolonych do walki, wykonujących ryzykowne zadania pod presją. To po prostu najlepsi z najlepszych. Jeżeli grasz dzisiaj w koszykówkę, piłkę nożną, trenujesz tenis, pływanie lub uprawiasz inną dyscyplinę sportu, to koniecznie przeczytaj poniższy artykuł. Zainspiruj się 10 LEKCJAMI MENTALNYMI SIŁ SPECJALNYCH SAS, ucz się od najlepszych i wznieś siebie oraz swoją dyscyplinę sportową na jeszcze wyższy level:

1. ZOSTAŁEŚ STWORZONY, ABY W PEŁNI SIĘ ROZWINĄĆ – „nieważne czym się zajmujemy, większość z nas chce wykorzystać swój potencjał. Istnieje w nas wrodzone pragnienie działania na najwyższym poziomie”. Dostając się do SAS „nie wiedziałem wszystkiego, więc przy każdej okazji chłonąłem informacje jak gąbka. Uwielbiałem stawiać się w sytuacjach, kiedy mogłem się czegoś nauczyć. (…) Starałem się być coraz lepszy”.

2. DOŚWIADCZAJ, DOŚWIADCZAJ I JESZCZE RAZ DOŚWIADCZAJ – „podręcznik czy kurs mogą dać sporo informacji, ale nic nie zastąpi nauki w ogniu walki. To właśnie bezpośrednie doświadczenie nas definiuje. (…) Wszyscy możemy się nauczyć skutecznie działać w sytuacjach stresu, ale najpierw trzeba ich doświadczyć. (…) A wiedza i doświadczenie to najlepsza broń, gdy pojawiają się problemy”.

3. IDENTYFIKUJ SŁABE STRONY I ZARZĄDZAJ NIMI – „nikt z nas nie jest superczłowiekiem i gdy nie będziemy kontrolować swoich wad, doprowadzą nas one do upadku. (…) Kluczem do przetrwania jest zapobieganie negatywnym efektom słabości. A jedynym sposobem, aby to zrobić, jest świadomość własnych wad, zaakceptowanie ich i radzenie sobie z nimi. (…) Pamiętaj, wady nie są niezmienne – można się ich pozbyć. Staraj się nad nimi pracować, poprzez praktykę i szkolenie. (…) Gdy już zidentyfikujesz własne słabości, wykorzystaj umiejętności, które masz, by je kontrolować”.

4. PAMIĘTAJ, ŻE MOŻESZ WIĘCEJ – „każdy może. Dlaczego? Bo mózgi nas oszukują. Współcześni ludzie stali się zbyt leniwi – pragniemy łatwego życia. Nasze ciała chcą nas chronić. Myślimy, że dotarliśmy do ściany, umysły mówią nam, że już nie damy rady, nie możemy kontynuować, a jeżeli spróbujemy, stanie nam się coś złego. Przytłaczają nas ból i zmęczenie. (…) Pamiętaj, że zawsze mamy ukryte pokłady sił – musimy tylko poszukać głębiej, żeby je znaleźć”.

5. KONCENTRUJ SIĘ NA ZADANIU – „od członków sił specjalnych oczekuje się zachowania spokoju podczas misji, a żeby to zrobić, ciągle przypominamy sobie o aktualnym zadaniu. Pozwala to odsunąć emocje podczas podejmowania decyzji. W końcu naszym zadaniem jest skupić się na szerszym obrazie, zamiast czepiać się drobnostek”.

6.  BĄDŹ STRAŻNIKIEM SWOICH EMOCJI – „jasne, ktoś może chcieć nas przestraszyć lub zawstydzić, ale to nie znaczy, że mu się uda. A dojdzie do tego, jeżeli mu na to pozwolimy. Zrozumienie tego, to pierwszy wielki krok w stronę panowania nad emocjami w trudnych sytuacjach. (…) W stresujących chwilach emocje mogą nas destabilizować. (…) Strach to emocja, którą wielu ludzi uważa za negatywną – a tak nie jest. Strach sprawia, że jesteśmy skupieni, a jeżeli nauczymy się go kontrolować, pozwoli nam wykonać zadanie i przetrwać. Jeżeli jednak nie, strach staje się niebezpieczny. Tracimy panowanie nad sobą, spadamy w dół i możemy tym zarazić innych. (…) Potraktuj wyzwanie jako szansę na pokazanie swoich możliwości i rozwój. (…) Zaakceptuj strach. Zdrowy poziom niepokoju sprawi, że będziesz czujny. (…) Przypomnij sobie o celu misji. I jeszcze raz. Ponowne skupienie się na celu powinno stłumić emocje wpływające na umiejętność oceny. A teraz działaj”.

7. INSPIRUJ SIĘ ZARÓWNO PORAŻKAMI, JAK I SUKCESAMI – „nie marnuj porażek. Wykorzystuj szanse, by uczyć się na własnych błędach, i zbieraj informacje o tym, w którym momencie postąpiłeś źle i co należy zrobić, żeby być silniejszym w przyszłości. (…) W siłach specjalnych chcą, żebyś zaakceptował pomyłki i pracował dalej. Żadnego rozpamiętywania - nie ma na to czasu. System uczy nas, że wszyscy jesteśmy ludźmi i popełniamy błędy. (…) Uczenie się na sukcesach i porażkach pozwala nam się rozwijać. (…) Sukces czasami szkodzi nam tak samo jak porażka. Jak często spotykamy odnoszące sukcesy zespoły, które są zbyt pewne siebie, gdy stają przed słabszym przeciwnikiem? Podobnie jak w przypadku porażki, na zwycięstwie można wiele skorzystać. Cały trik polega na tym, żeby uczynić z tego nawyk. (…) Kwestią kluczową po każdej misji jest znalezienie czasu na naukę i refleksję przed wykorzystaniem zdobytych informacji i doświadczenia w kolejnym cyklu. (…) Po zakończeniu projektu oddziel go grubą kreską. Idź dalej. Czekają na Ciebie kolejne misje”.

8. NIE MA OPCJI „REZYGNUJĘ” – „wszyscy czasami myślimy o poddaniu się. Fizyczne lub mentalne przeszkody wydają nam się nie do pokonania i myślimy: Nie dam rady, odpuszczam. Ale prawda jest taka, że zawsze, w każdej sytuacji, możemy zrobić więcej. Bardzo często mózg albo ciało mówi nam, że jest już po nas, gdy jesteśmy jeszcze bardzo daleko od punktu krytycznego. Sztuczka polega na zrestartowaniu naszych wewnętrznych ustawień i przekonaniu mózgu, że działamy w zasięgu naszych umiejętności. (…) W przypadku SAS rezygnacja nie jest możliwa. Nie możemy w trakcie walki podnieść ręki i wykrzyczeć: Okej chłopaki, mam dość. Wracajmy do domu. Dla nas poddanie się zazwyczaj oznacza śmierć lub niewolę. (…) Też dochodzimy do muru. Ale w siłach specjalnych żołnierz uczy się, jak sięgać do nieskończonych rezerw sił mentalnych, dzięki którym może dotrzeć do linii końcowej w jednym kawałku”.

9. DZIAŁAJ Z WIZJĄ KOŃCA – „zawsze wyobrażałem sobie nagrodę, jaka mnie spotka pod koniec wyjątkowo męczącej misji. (…) Myślałem o czymś późniejszym: o nagrodach za sukces. (…) Jednak nie wystarczyło tylko widzieć te nagrody. Odkryłem, że pomagało, gdy wiązałem z nimi emocje. Wyobrażenie sobie nocy na piaszczystej plaży było super, ale musiałem czuć szczęście związane z tymi sytuacjami, więc na każdym z tych kadrów byłem uśmiechnięty, szczęśliwy i dobrze się bawiłem. (…) Zdziwisz się, jak szybko podniesiesz skupienie z bólu czy cokolwiek akurat Ci doskwiera na nagrody, które działają jak potężna zachęta. Ta technika pomogła mi w trudnych chwilach, kiedy łatwo było się rozproszyć lub odejść. (…) Myślenie o czymś, co nastąpi później, pomogło mi utrzymać koncentrację i wytrzymać ból”.

10. ODETCHNIJ, PRZEKALIBRUJ SIĘ, WYKONAJ – „jeżeli jest coś pewnego w SAS, to fakt, że misja rzadko idzie zgodnie z planem, i strzały często oznaczają, że operacja zmieniła swój bieg. (…) Gdy zaczynają nadlatywać pociski albo gdy zostaliśmy pojmani, wtedy oddychamy – dwa razy, głęboko – i zatrzymujemy się na kilka sekund, Chroni nas to przed pochopnymi decyzjami i pozwala odzyskać kontrolę nad stresującą sytuacją. Dlatego nie panikuj. Dwa razy głęboko odetchnij”. Następnie przekalibruj się – „rozważ dostępne opcje i ustal najskuteczniejszy w tej sytuacji przebieg wydarzeń”. Trzeci krok to wykonanie – „wprowadź pomysł w życie i wykonaj go najlepiej, jak potrafisz”.

Odpowiednie przygotowanie mentalne oraz trening umiejętności pozwalają działać nawet w ekstremalnych warunkach. 10 lekcji mentalnych w pigułce masz powyżej. Jeżeli szukasz więcej inspiracji, koniecznie przeczytaj książkę „Odważni wygrywają. Lekcje życia i przywództwa od członków sił specjalnych SAS” wydawnictwa SQN.

Książkę, z której zaczerpnięte zostały ww. cytaty i z której sam możesz zaczerpnąć mnóstwo praktycznych wskazówek. Aby wznieść zarówno siebie, jak i swój sport na dużo wyższy poziom. Dlaczego? Bo na to zasługujesz !!! Powodzenia w realizacji Twojej własnej misji.

Czytany 1386 razy Ostatnio zmieniany piątek, 26 luty 2021 09:21